5 híres designer – 5 világhírű logó design

Nap mint nap találkozunk olyan logókkal, melyek beírták magukat a történelemkönyvekbe, mégsem tudjuk, ki is álmodta meg őket pontosan. Érdemes megismerkedni ezekkel az emberekkel és munkásságukkal, hiszen minket is inspirálhat sikerük, látásmódjuk, döntéseik.

Lindon Leader

leadercreative.com

1994-ben a Federal Express vezetője úgy döntött, szükség van a cég nevének megújítására, ekkor váltottak a FedEx-re. Az ehhez tartozó logón több designercsoport is dolgozott, mintegy 200 koncepciót terveztek.

Lindon Leader azonban egy végtelenül egyszerű, ugyanakkor abban az időben különleges megoldással állt elő, az E és az x közötti területen a negatív tér kihasználásával egy nyilat helyezett el. Ennek szimbolikus jelentését – sebesség, pontosság és előrehaladás – a cég vezetője megértette, és meglátta benne azt a bizonyos pluszt. Ahogy ő fogalmazott, ez egy igazi „aha pillanat” volt. Így végül erre a tervre esett a választása, és mint kiderült, ezzel igencsak jó üzletet csinált.

Forrás: https://seeklogo.com

A logó számos díjat nyert, és a világ 10 legjobb logóterve között tartják számon. A zsenialitása abban rejlik, hogy ha a szemlélő nem látja meg benne a nyilat, akkor is egy jól használható és megjegyezhető logóról beszélünk. Viszont amint rámutat valaki arra, hogy milyen üzenetet is hordoz a felirat, azt az ember soha többé nem felejti el.

Paul Rand

en.wikipedia.org

Thomas Watson Jr. az apjától örökölte meg az IBM céget. Ekkor az egyik első gondolata az volt, hogy a cég unalmas imázsát mielőbb meg kell változtatni. Azt szerette volna, ha a vállalat modern és izgalmas arcot mutatna a vásárlók felé. A legenda szerint a New York-i Olivetti írógépek kirakata inspirálta abban, hogy megfogalmazza későbbi üzletpolitikáját, miszerint:

Good design is good business” vagyis
„A jó design jó üzlet”

Emiatt végül felvette Elliot Noyes-t, a Modern Művészetek Múzeumának tervezőjét és kurátorát, hogy tervezze át a cég imázsát, aki viszont felbérelte Paul Rand-ot.

Paul Rand, saját elmondása szerint hiába tervezte át a betűtípust(1956), hiába lett a logó sokkal határozottabb és rendezettebb, még mindig hiányzott valami. Úgy érezte a 3 betű között nincs meg az az egység és dinamizmus, amit el szeretett volna érni. Végül 1972-ben bevezette a csíkokat a logóba, mely a mai napig is képviseli a céget.

Forrás: https://seeklogo.com

Paul Rand számos híres logót tervezett (IBM, UPS, ABC, a Yale Egyetem emblémája…stb), és a design világában minden bizonnyal maradandót alkotott. Meghatározó szerepe volt abban, hogy a 2. világháborút követő évtizedekben merre fejlődött a vizuális látásmód Amerikában, és így abban is, hogy ma hogyan gondolkodunk a vállalati logótervezésről.

Carolyn Davidson

A Nike ikonikussá vált emblémáját mindössze 35$-ért vásárolta a cég társalapítója és elnöke, Phillip Knight. (Ez még 1971-ben sem számított sok pénznek.) Ennek oka az volt, hogy Carolyn Davidson ekkor még a Portland Állami Egyetemen tanult, és csupán a festő óráira szeretett volna egy kis pénzt gyűjteni. Így elfogadta azt a megbízást, mely szerint 2$/óra fizetésért tervezze meg a Nike logóját.

Nike a győzelem görög istennője volt, akinek gyönyörű szárnyai voltak. Ezt a szárnyat szerette volna Carolyn Davidson egy egyszerű mégis elegáns kivitelben ábrázolni amellett, hogy az ábrának rá kellett férnie egy cipő oldalára. A terv fantasztikusan sikerült, bár elsőre állítólag Phillip Knight nem volt teljesen elégedett. Volt egy megérzése azonban a logóval kapcsolatban, így nem engedte, hogy Carolyn tovább dolgozzon rajta.

Eredeti terv

Forrás: seeklogo.com és hdicon.com

Carolyn Davidson ezt követően még évekig a Nike-nál dolgozott. Ezek után szabadúszó designer lett ugyan, de Phillip Knight a későbbiekben több módon is elismerte nagyszerű terveit, mely ikonikus márkává tette a Nike-t.

Ruth Kedar

Forrás: wikipedia

1998-ban Ruth Kedar a Stanford Művészeti Tanszékének professzora volt. 2 hallgató kereste meg azzal, hogy segítsen nekik induló cégük logójának megtervezésében. Ekkor még nem tudták, hogy a két diák – Larry Page és Sergey Brin – cége, a Google hamarosan a világ egyik legjövedelmezőbb vállalkozásává növi ki magát.

Forrás: seeklogo.com

Nem sok tervező mondhatja el magáról, hogy az általa tervezett logót emberek milliói látják folyamatosan, a nap minden percében. Viszont nem véletlenül alakult így, és nem véletlenül kapta meg Ő a megbízást. Elmondásuk alapján több tervezővel is beszéltek, de csak Ruth Kedar volt az, aki az általa feltett kérdésekkel és a hozzáállásával valóban tudni szerette volna, hogy kik Ők, mi lesz a cég amit építenek, és szerette volna teljes mértékben megérteni a látásmódjukat is. Mindez kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy egy olyan logót tervezzen ami valóban őket tükrözi.

Így végül egy olyan betűtípust sikerült találnia (Catull), mely szépen ötvözi a hagyományos írásmódot – véső és toll – a modern világ betűtípusával, hiszen egy átmenetet kellett képeznie a régi, analóg világ és az új, kialakulóban lévő digitális forradalom között.

Forrás: freepik.com

A logót végül 1999. május 31-től 2015. szeptember 1-jéig használták szinte változatlan formában. 2015-ben a színek maradtak, de végül a google átváltott egy sans-serif betűtípusra, az úgynevezett Product Sans betűre.

Ruth Kedar számos tervezői díjat kapott már, és alkotásait nemzetközileg is elismerik.

Rob Janoff

robjanoff.com

Az ötös listából nem maradhat ki az Apple logója. Rob Janoff almákat rakott egy tálba, és számos rajzot készített róluk amikor 1977-ben megkapta a megbízást a logó elkészítésére. A célja az volt, hogy amennyire csak lehet, leegyszerűsítse a formát. Végül csak egy változatot mutatott meg Steve Jobs-nak, aki azt egyből elfogadta. Ráadásul az almában lévő harapásnyomot úgy tervezte bele, hogy nem is sejtette, ezzel egy érdekes szójátéknak is teret ad majd (angolul a „bite” harapást jelent, míg a „byte” mint tudjuk a legkisebb egység a számítógép memóriájában).

Apple III – Forrás: wikipedia.org

Akkoriban az Apple számítógép volt az egyetlen, amely képes volt színeket is megjeleníteni, így a logó színei is ezt tükrözték. Ezzel kész is volt az a terv, amely a mai napig megőrizte eredeti formáját és az elmúlt évtizedek egyik legikonikusabb logójává vált.

Forrás: seeklogo.com

Rob Janoff azóta leginkább művészeti igazgatóként dolgozott, és inkább reklámfilmek elkészítésében vett részt, de véleménye szerint ha a karriered legelején egy ilyen logót tervezel, később nagyon nehéz azt túlszárnyalni.

A logótervezési trendek folyton változnak, azonban Rob Janoff szerint van egy örök érvényű aranyszabály, melyet Ő is követ, eszerint

„Ha nem vagy benne biztos és kétségeid vannak, akkor felejtsd el!”…

Szükséged van egy jól működő logóra,
arculatra vagy weboldalra?

dolgozzunk együtt
a sikerért!