5 népszerű logótervezési trend 2019-ben

2019.09.15.

A logótervezési trendek folyamatosan változtak az elmúlt évtizedekben. Nincs ez másképp 2019-ben sem, amikor ismét érdemes körülnéznünk a nagyvilágban, hogy milyen irányvonalat követnek a vállalatok és nagy ügynökségek kreatív csapatai, vagy a neves designerek.

Az alábbi 5 logótervezési trend igen népszerű volt ebben az évben, és az ezt követő években is szép jövőt jósolnak a szakemberek ezeknek az irányvonalaknak:

  1. Élénk színek
  2. Reszponzív és variálható logók
  3. Negatív terek
  4. Geometrikus formák
  5. Minimalista logók

Élénk színek

Az elmúlt pár évben egyre népszerűbbek az élénk, vibráló, akár színátmenetes logók, melyek erős érzelmi hatást váltanak ki az emberekből. Ez a terület(pl. színelmélet, színdinamika) kutatási szempontból ma is igen fontos, újabb és újabb tanulmányok látnak napvilágot a témában.

Forrás: Freepik

A vizsgálatok során mindig kiderül, hogy az emberek többsége a termékek választása során a vizuális tényezőket ítéli a legfontosabbnak, ezen belül pedig a szín az, ami az egyik legnagyobb hatással van a vásárlókra. Egy márka szempontjából tehát a megfelelő szín kiválasztása létfontosságú.

„A szín akár 80 százalékkal növeli a márka elismerését.”

Forrás: Loyola Egyetem, Maryland-i tanulmány

Az ilyen típusú logókat gyakran más trendekkel kombinálják, és így igen ütős alkotások jöhetnek létre. Természetesen ez csak akkor működik, ha az adott márkához ez az irányvonal passzol a legjobban, de mindenképpen érdemes szétnézni az élénk, „bátor” logók piacán. Igazán inspiráló ötletekre bukkanhatunk.

Reszponzív és variálható logók

Az elmúlt évtizedben robbanás szerű fejlődésen ment keresztül a technika. Az okostelefonok és egyéb hordozható „kütyük” már a mindennapjaink részévé váltak. A designereknek ehhez a logótervezésnél is alkalmazkodniuk kellett, hiszen a megrendelők is jól tudják, a logójukkal az ügyfelek sokféle platformokon találkoznak. Így születtek meg a reszponzív logók.

Emellett sok cég esetében a célcsoport igencsak széles skálán mozog, így igény az is, hogy a különböző csoportokat más-más módon szólítsák meg, változatlan és felismerhető design mellett.

Erre a kihívásra jelenthet megoldást például az, ha a logó variálható, amire jó példa a Wigan Little Theatre logója. Ez viszont kizárólag jól átgondolt tervezés és egy erős, egységes arculat kialakítása esetén működhet megfelelően.

Negatív terek

Az elmúlt évek ökológiai válsága okán egyre nagyobb teret nyer a design szakmában is a természet védelme. A designerek úgy harcolhatnak bolygónkért, ha a tervek megvalósításához egyre kevesebb festékanyagot kell felhasználni. Ez is felerősítette azt az igényt, hogy a logóknál un. negatív teret használjanak.

Természetesen nem ismeretlen a szakmában ez a megoldás, az egyik leghíresebb ilyen logó a Lindon Leader által tervezett FedEx logó, mely valóban zseniálisan használta fel ezt a technikát.

fedex logo
Forrás: seeklogo.com

Mindez nemcsak a környezetünket kíméli, hanem a pénztárcánkat is, de nem ez az egyetlen vonzó tulajdonsága. Az ilyen és ehhez hasonló okos megoldások a design határait feszegetik, mellyel az alkotók fantasztikus műalkotásokat keltenek életre, és emellett a logótervezés egyik legfontosabb szabályát is erősítik, vagyis „a logód legyen emlékezetes”.

Szintén jól ismert alkotás a WWF logója, de több ilyen példát is találhatunk erre a stílusra.

wwf logo
Forrás: seeklogo.com

Igazán inspiráló oldal például a Dribbble, ahol – sok más projekt mellett – a negatív tér témában is szívesen alkotnak a designerek.

Geometrikus formák

A geometrikus alakzatok használata sem újkeletű dolog a logótervezés területén, de még ma is nagy a létjogosultsága. Ezt a trendet például előszeretettel kombinálják a fentebb már említett élénk színekkel, és így egy letisztult, ugyanakkor erőteljes logódesignt kapunk.

geometrikus logók
Forrás: Freepik

A geometriai formáknak mindig jelentése van (ezért csakis körültekintően alkalmazzuk!), valamint ezek a matematikai alakzatok erőt és stabilitást sugallnak. A designerek sokszor használják például az aranymetszés szabályait a logó alapjául szolgáló alakzatok megtervezésekor, mert az abból áradó megnyugtató stabilitás különleges hatással van az azt szemlélőre.

twitter logo
Forrás: seeklogo.com és freepik

Nem mindegy azonban, hogy a geometriai formákat hogyan jelenítjük meg, mert a túlságosan leegyszerűsített alakzatok elveszthetik egyediségüket, és akkor nem érik el a célt. Okosan alkalmazva azonban igazán különleges logót hozhatunk létre, melyre sok inspiráló példát találhatunk az interneten.

Minimalista logók

A minimalizmus, mint modern művészeti irányzat hivatalosan az 1960-as években alakult ki Amerikában. De gondoljunk csak az 1919-ben megalapított Bauhaus iskolára, mely az akkori trendekkel teljesen szembe ment, és megalapozta a minimalizmus későbbi irányvonalait.

bauhaus logo
Bauhaus logó, 1919 – forrás: wikipedia

Egyszóval nem újkeletű ez a stílus, viszont a jelen korban is vitathatatlan a létjogosultsága. A felgyorsult, túlzsúfolt világban egy nyugodt szigetet képvisel, és ezzel teszi feltűnővé önmagát.

„A minimalizmus kevésbé stílus, mint inkább fegyver; eltávolítja a zajt, így az üzenet világos, tiszta és meztelen lesz”

Ian Douglas

Ha azt gondoljuk, hogy könnyű ebben a stílusban alkotni, mert egyszerű, nagyot tévedünk. Pont a puritánságában rejlik a bonyolultsága, hiszen úgy kell azt a bizonyos „AHA” érzést berobbantanunk a szemlélő képzeletébe, hogy igencsak kevés eszközzel rendelkezünk.

A jelen kor technikai vívmányaival teljes mértékben együttműködik, igazán jól használható a reszponzív felületeken, digitális eszközökön, de nyomtatásban is egyszerűen kivitelezhető. A minimalista logó gyakran minimalista tipográfia, vagyis csak egy vagy két betűt használnak fel a márkanévből, mely a használatát még tovább egyszerűsíti.

hp logo
hp logo 2011 – forrás: seeklogo.com

Egy hatásos logó terezésekor gyakran alkalmazzák a designerek a minimalizmus szabályait. Jól mutatja ezt, hogy milyen sok ötletes logót találhatunk, ha kicsit is utána kutakodunk ennek a fantasztikus stílusnak.

A design világa folyamatosan változik, hiszen mindig alkalmazkodik a jelenkor történéseihez, például a technikai fejlődéshez. Ha azonban visszatekintünk az elmúlt évszázadra, jól látszik, hogy mindig újra és újra előkerül egy-egy régen már jól bevált irányzat, és a designerek újra felfedezik a régi stílusokat.

Ha érdekel minket a design világa, a logótervezés, vagy csak szeretünk többet tudni a történelem meghatározó eseményeiről, érdemes a híres designerek munkásságát is megvizsgálni. Sokat tanulhatunk tőlük, felfedezhetjük, mi vitte őket sikerre a saját korukban.

Képek forrása:

Logo vector created by freepik – www.freepik.com
Logo vector created by mudassir101 – www.freepik.com
Logo vector created by pikisuperstar – www.freepik.com
Logo vector created by pikisuperstar – www.freepik.com
Logo vector created by freepik – www.freepik.com
Logo vector created by rawpixel.com – www.freepik.com

Vissza a blogra