Fontos az egységes arculat?

arculat 2020.07.12.

Ahogyan a logók történelme is igen régre nyúlik vissza, úgy az egységes arculat fontosságát is már jó ideje felismerték az üzleti világban. Ez manapság talán még fontosabb, hiszen folyamatosan vizuális ingerek érnek minket az online és a nyomtatott felületeken egyaránt. De mi is az arculat pontosan és miért olyan fontos?

Vállalkozásunk él, kommunikál és üzletel nap mint nap. Ez így első hallásra lehet furcsán hangzik, de a partnerekben és ügyfelekben mindig kialakul egy kép a cégünkről. Ez nem teljes mértékben a tulajdonoshoz kötődik, hiszen cégünknek saját identitása van.

apple arculati elemek

Nagyon fontos, hogy vállalkozásunkat a hozzá kapcsolódó online és offline kommunikáció során egy erős, egységes design jellemezze. Mindezzel erőt, magabiztosságot sugallunk és bizalmat keltünk. De egy másik nagyon fontos dolgot is elérhetünk: megnyugtatjuk az ügyfeleinket. A letisztult, következetes és egységes elemeket hordozó arculat ugyanis egy biztonságos és megnyugtató alapot ad az üzleti kapcsolatok terén, ahol az első benyomás igenis számít!

A tervezés a márkád néma nagykövete!”

Paul Rand

Mi az az arculat?

Sokan összekeverik az arculatot (corporate identity) és az imázst (image). Az arculat egy cég vagy közösség megkülönböztetésére szolgáló színek, formák, képek, hangok és egyéb dolgok összességét jelenti. Az ügyfeleink, partnereink ennek segítségével azonosítják be a céget, és mint fentebb már említettem, hozzásegítheti a vállalkozásunkat a jó első benyomáshoz (vagy a rosszhoz…).

arculat

Az imázs ezzel szemben nemcsak az online vagy offline kommunikáció során megjelenő, kézzel fogható céges arculathoz kötődik. Inkább az ügyfeleink gondolataiban megjelenő belső képet jelenti, véleményeket, érzéseket a cégről, márkáról vagy a termékünkről. Ezt már nemcsak az arculat egyes elemei befolyásolják, hanem sok egyéb dolog, amit a céggel kapcsolatban tapasztal, hall, lát vagy észlel.

ügyfél fogadás

Belátható tehát, hogy a megfelelő imázs kialakításához – főleg a kapcsolatfelvételkor – igen nagy előny a piacon az arculati elemek erős és egységes megléte.

Az arculat formai elemei

Az arculati formai elemei, a teljesség igénye nélkül:

  • logó
  • névjegykártya
  • levélpapír és boríték
  • mappa
  • szórólap, plakát és egyéb hirdetési felületek
  • weboldal
  • rádió vagy tv reklám

emellett

  • színek
  • formák
  • hangok

Ezeken kívül természetesen még számtalan területen találkozhatunk az arculattal. Például a vállalatot megtestesítő „kabala figura” is az arculat része kell hogy legyen, csak úgy, mint az ott dolgozók egyenruhája.

Az arculat tartalmi elemei

A tartalmi elemek kevésbé kézzelfoghatóak. Magába foglalják többek között a cégfilozófiát, a szervezeti kultúrát, a vállalat struktúráját, de ide tartozik például az is, hogy az alkalmazottak mit tesznek vagy hogy nyilatkoznak a cégről. A tartalmi elemek szintén meghatározóak, és az arculati elemek kialakításakor nagyon fontosak.

cégfilozófia

Elengedhetetlen, hogy a tartalmi és formai elemek összhangban legyenek, ellenkező esetben olyan erős ellentmondás keletkezhet, mely akár a cég stabilitását is veszélyeztetheti.

Akkor milyen a jó céges arculat?

Mindezeket figyelembe véve röviden: a jól működő céges arculat a cég egészét tükrözi. A vállalkozásunk lelkülete, hangulata, filozófiája kell hogy megjelenjen az arculati elemekben. Nagyon fontos, hogy nem a cégvezető saját stílusát, életét, hangulatát kell visszaadnia.

Például elképzelhető, hogy a tulajdonos kedveli a régiségeket, de a cége az informatikai piacon van jelen. Ebben az esetben szerencsés inkább az innovációt, a jövőbe mutató fejlődést előtérbe helyezni az arculat és az imázs kialakításakor. Ez az, ami az informatikát (és így az érintett vállalkozást is) a leginkább jellemzi, és ami a célcsoportban is bizalmat kelt.

Természetesen ez egyfajta leegyszerűsítése a folyamatnak, hiszen egy arculat megtervezése ennél jóval összetettebb. Számos tényezőt kell figyelembe venni, megvizsgálni, átlátni ahhoz, hogy ne az ellenkezőjét érjük el annak, amit szeretnénk, és az arculat végül segítse a cég előrehaladását.

Konklúzió

Ha úgy döntünk, hogy a logó, névjegykártya vagy a cégünk által használt bármilyen arculati elem már nem megfelelő, idejétmúlt, nem tükrözi az azóta megnőtt vállalkozásunkat, fejlődni szeretnénk, új célcsoportot elérni, esetleg épphogy kisegítheti cégünket a gödörből egy váltás, akkor érdemes az arculaton változtatni.

A formai és a tartalmi elemek megújulása, összehangolása fontos lépés, ezért érdemes szakembert keresnünk. Számos platform áll a cégek rendelkezésére, ahol segítséget kérhetnek. Az internet világában sokkal könnyebb olyan céget, vállalkozást keresni, akiknek munkái tetszenek, azonosulni tudunk szemléletmódjukkal, stílusukkal.

Érdemes rászánni az időt, energiát és pénzt, mert ahogy az üzleti életben minden, ez is egy befektetés, méghozzá nagyon fontos.

Vissza a blogra