UX és UI design – Szükség van minderre?

Ux_UI_design_fejlec 2020.10.01.

Sokan sokféle módon írtak már a UX és UI designról, ami nem véletlen. Ez a két terület nagyon fontos és meghatározó egy weboldal megtervezésekor. Az oldal kialakítása nem úgy működik, hogy „Jajj, de jól néz ki ez a szín, legyen ilyen szép piros a kezdőoldal!”
Persze biztosan vannak ilyen megoldások is, de felmerül a kérdés, hogy a végeredmény mennyire lesz hatékony? Kb. annyira, mint Sziszüphosz a hegyen…

Mi az a UX és UI design?

UX design

Ez a User Experience Design rövidítése, mely magyarul a felhasználói élmény megtervezését jelenti. De annak megértéséhez, hogy ez mit is takar pontosan, meg kell értenünk, hogy mit csinál egy UX designer.

UX design

Itt nem arról beszélünk ugyanis, hogy milyen színek legyenek a weboldalon. A UX designer nem esztétikai szempontokat vesz figyelembe, hanem komoly kutatás és célcsoportvizsgálat alapján alakítja ki az oldal szerkezetét. Ha a felhasználó jól érzi magát böngészés közben, könnyen kezelhetőnek és logikusnak tartja az oldalunkat, máris megkönnyebbülhetünk, mert a UX designer jól mérte fel az igényeket.

Arról, hogy hogy néz ki egy UX designer által készített váz, vagy hogyan folyik a munka, itt találunk egy kis ízelítőt.

Az, hogy a weboldalunk mennyire hatékony, nemcsak az előzetes hanem az utólagos kutatási munkától is függ. Ha a weboldal készen van, kizárólag akkor tudjuk élesben megvizsgálni, hogy valóban hozza-e a várt eredményeket. Ez is a UX designer feladata.

UI design

Akkor mi a UI design? Ez a User Interface Design, vagyis a felhasználói felület megtervezését jelenti.

UI design

Sokan hiszik azt, hogy ez csupán grafikai feladat, ez azonban nem igaz. A grafikus munkák mellett a UI designer egyfajta kapocs a már kialakított és hatékony váz (UX), valamint a programozók között. Fontos feladata például, hogy kitalálja, megtervezze és egységbe kovácsolja a weboldalon megjelenő képeket, animációkat, grafikai és tipográfiai (pl.: betűtípusok) elemeket, de emellett ő alakítja ki a reszponzív felületek terveit is. (Hogy mi a reszponzív felület, arról itt olvashatsz bővebben.)

Ha egy weboldal jól használható, de idejétmúlt grafikai és egyéb design elemeket tartalmaz (UI), akkor egyfajta bizalmatlanság alakul ki a cég megbízhatóságát, profizmusát illetően. Ha szép és trendi az oldal, de teljesen használhatatlan (UX), a felhasználó rövid időn belül elnavigál az oldalunkról. A weboldalunk tehát egyik itt vázolt esetben sem lehet sikeres.

Fentiek alapján mind a UX mind a UI designer munkája nagyon fontos, ráadásul a kettő elválaszthatatlan egymástól. (Sok esetben egy csapat végzi mindkét tevékenységet, vagy egy szakember vállalja el mind a UX mind a UI feladatokat.)

Milyen a jó UX és UI design?

Ha a cikkben idáig eljutott az olvasó, akkor bizonyára érzi, hogy erre nem lehet konkrét választ adni. Az, hogy mi a „jó” design, mindig a körülményektől, a célcsoporttól, az érintett cégtől/vállalkozástól és még sok mindentől függ.

Ha mégis szeretnénk megfogalmazni egyfajta választ, akkor azt mondhatjuk, hogy az a jó UX illetve UI design, ami figyelembe veszi például

  • a célcsoport igényeit,
  • a weboldal tulajdonosának (vagyis inkább a vállalkozás) arculatát,
  • az aktuális trendeket,
  • a versenytársakat,
  • a technikai, programozási hátteret (lehetőségeket),
  • az oldal tartalmát,
  • …stb.
optimalizálás

Azok a szempontok, melyek segítik illetve irányítják a munkát, változhatnak. Nemcsak a trendek, de a célcsoport igényei is módosulhatnak, nem beszélve a technikai feltételekről. Ezért szükség van a folyamatos tesztelésre, célcsoportelemzésre, a hibák kijavítására, fejlesztésre, főleg ha a cégünk/vállalkozásunk léte függ az online megjelenés sikerességétől.

Szükségünk van akkor erre?

Ha továbbra is bizonytalanok vagyunk, hogy UX vagy UI design? Mindkettő? Egyik sem? „Szükség van minderre?” Akkor nézzük más szempontból a helyzetet.

Abban biztosak lehetünk, hogy egy cég életében nagyon fontos az egységes arculat, és ebbe az online megjelenés is beletartozik. Ma már hátrányt jelent, ha nincs weboldalunk, vagy egyéb online elérhetőségünk. Amennyiben rendelkezünk ilyennel, akkor viszont érdemes nagyon odafigyelni, hogy milyen kép alakul ki rólunk a felhasználók illetve a célcsoportunk körében.

Ez is egy reklámfelület, mely a cégünk névjegye is egyben. Márpedig akkor lehetünk sikeresek, ha ez a névjegy megbízhatóságot, profizmust és határozottságot sugall. Ebben nyújt segítséget számunkra a megfelelő UX és UI design, az elválaszthatatlan páros.

A válasz tehát az eredeti kérdésünkre egy egyértelmű „Igen”!

Vissza a blogra