5 NÉPSZERŰ LOGÓTERVEZÉSI TREND 2019-BEN
A logótervezési trendek folyamatosan változtak az elmúlt évtizedekben. Nincs ez másképp 2019-ben sem, amikor ismét érdemes körülnéznünk a nagyvilágban, hogy milyen irányvonalat követnek a vállalatok és nagy ügynökségek kreatív csapatai, vagy a neves designerek.
Az alábbi 5 logótervezési trend igen népszerű volt ebben az évben, és az ezt követő években is szép jövőt jósolnak a szakemberek ezeknek az irányvonalaknak:
- Élénk színek
- Reszponzív és variálható logók
- Negatív terek
- Geometrikus formák
- Minimalista logók
Élénk színek
Az elmúlt pár évben egyre népszerűbbek az élénk, vibráló, akár színátmenetes logók, melyek erős érzelmi hatást váltanak ki az emberekből. Ez a terület(pl. színelmélet, színdinamika) kutatási szempontból ma is igen fontos, újabb és újabb tanulmányok látnak napvilágot a témában.
A vizsgálatok során mindig kiderül, hogy az emberek többsége a termékek választása során a vizuális tényezőket ítéli a legfontosabbnak, ezen belül pedig a szín az, ami az egyik legnagyobb hatással van a vásárlókra. Egy márka szempontjából tehát a megfelelő szín kiválasztása létfontosságú.
„A szín akár 80 százalékkal növeli a márka elismerését.”
Forrás: Loyola Egyetem, Maryland-i tanulmány
Az ilyen típusú logókat gyakran más trendekkel kombinálják, és így igen ütős alkotások jöhetnek létre. Természetesen ez csak akkor működik, ha az adott márkához ez az irányvonal passzol a legjobban, de mindenképpen érdemes szétnézni az élénk, „bátor” logók piacán. Igazán inspiráló ötletekre bukkanhatunk.
Reszponzív és variálható logók
Az elmúlt évtizedben robbanás szerű fejlődésen ment keresztül a technika. Az okostelefonok és egyéb hordozható „kütyük” már a mindennapjaink részévé váltak. A designereknek ehhez a logótervezésnél is alkalmazkodniuk kellett, hiszen a megrendelők is jól tudják, a logójukkal az ügyfelek sokféle platformokon találkoznak. Így születtek meg a reszponzív logók.
Emellett sok cég esetében a célcsoport igencsak széles skálán mozog, így igény az is, hogy a különböző csoportokat más-más módon szólítsák meg, változatlan és felismerhető design mellett.
A variálható logóra nagyon jó példa a Wigan Little Theatre logója.
Negatív terek
Az elmúlt évek ökológiai válsága okán egyre nagyobb teret nyer a design szakmában is a természet védelme. A designerek úgy harcolhatnak bolygónkért, ha a tervek megvalósításához egyre kevesebb festékanyagot kell felhasználni. Ez is felerősítette azt az igényt, hogy a logóknál un. negatív teret használjanak.
Természetesen nem ismeretlen a szakmában ez a megoldás, az egyik leghíresebb ilyen logó a FedEx logója, mely valóban zseniálisan használta fel ezt a technikát. Erről itt olvashatsz részletesebben is.
Mindez nemcsak a környezetünket kíméli, hanem a pénztárcánkat is, de nem ez az egyetlen vonzó tulajdonsága. Az ilyen és ehhez hasonló okos megoldások a design határait feszegetik, mellyel az alkotók fantasztikus műalkotásokat keltenek életre, és emellett a logótervezés egyik legfontosabb szabályát is erősítik, vagyis „a logód legyen emlékezetes”.
Geometrikus formák
A geometrikus alakzatok használata sem újkeletű dolog a logótervezés területén, de még ma is nagy a létjogosultsága. Ezt a trendet például előszeretettel kombinálják a fentebb már említett élénk színekkel, és így egy letisztult, ugyanakkor erőteljes logódesignt kapunk.
A geometriai formáknak mindig jelentése van (ezért csakis körültekintően alkalmazzuk!), valamint ezek a matematikai alakzatok erőt és stabilitást sugallnak. A designerek előszeretettel alkalmazzák például az aranymetszés szabályait a logó alapjául szolgáló alakzatok megtervezésekor, mert az abból áradó megnyugtató stabilitás különleges hatással van az azt szemlélőre.
Nem mindegy azonban, hogy a geometriai formákat hogyan jelenítjük meg, mert a túlságosan leegyszerűsített alakzatok elveszthetik egyediségüket, és így a cég identitását sem tükrözik megfelelően. Okosan alkalmazva azonban igazán különleges logót hozhatunk létre, melyre sok inspiráló példát találunk a világ legjobb tervezőinek tollából.
Minimalista logók
A minimalizmus már az 1970-es években felütötte a fejét a design területén, de gondoljunk csak az 1919-ben megalapított Bauhaus iskolára, mely az akkori design trendekkel teljesen szembe ment, és megalapozta a minimalizmus későbbi irányvonalait.
Egyszóval nem újkeletű ez a trend, viszont a jelen korban vitathatatlan a létjogosultsága. A felgyorsult, túlzsúfolt világban egy nyugodt szigetet képvisel, és ezzel teszi feltűnővé önmagát.
Ha azt gondoljuk, hogy könnyű ez a stílus, mert egyszerű, nagyot tévedünk. Pont a puritánságában rejlik a bonyolultsága, hiszen úgy kell azt a bizonyos „AHA” érzést berobbantanunk a szemlélő képzeletébe, hogy igencsak kevés eszközzel rendelkezünk.
„A minimalizmus kevésbé stílus, mint inkább fegyver; eltávolítja a zajt, így az üzenet világos, tiszta és meztelen lesz”
Ian Douglas
A jelen kor technikai vívmányaival teljes mértékben együttműködik, igazán jól használható a reszponzív felületeken, digitális eszközökön, de nyomtatásban is egyszerűen kivitelezhető. A minimalista logó gyakran minimalista tipográfia, vagyis csak egy vagy két betűt használnak fel a márkanévből, mely a használatát még tovább egyszerűsíti.
Akármelyik stílusban is alkotunk, folyamatosan érdemes követni a trendeket. A logótervezés során nagyon sok szempontot kell figyelembe venni, nem könnyű valóban egyedi, formabontó, minden felületen jól működő logót tervezni. De természetesen nem lehetetlen maradandót alkotni. Sokat tanulhatunk a nagy tervezőktől illetve egy-egy világhírű munkájuk történetéből is.
Források:
Végre Neked is lehet jól működő logód,
arculatod vagy weboldalad? Igen!