5 érv a crowdsourcing mellett + top 10
Egy kezdő designernek minden lehetőséget érdemes megragadnia, ha munkáról van szó, hiszen hiába fejezte be mondjuk az iskolát, még nem rendelkezik kellő tapasztalattal. Ha nem jönnek azonnal az állásajánlatok, vagy csak egyszerűen fejlődni szeretne valaki, érdemes pályázatokon indulni. Itt jöhetnek a képbe az un. crowdsourcing oldalak.
Ok, de mi az a crowdsourcing?
A crowdsourcingról részletesen olvashatunk az interneten, például itt. Röviden és hagyományos értelemben véve „egy probléma megoldására egy nyilvános felhívás formájában keresnek résztvevőket” (forrás: wikipedia).
Tehát ha egy kezdő designer úgy érzi készen áll arra, hogy megmérettesse magát, szokatlan, eddig ki nem próbált kihívások elé álljon, vagy egy vadidegen megbízó véleményének kitéve megmutassa munkáit, akkor mindenképpen érdemes belevágnia.
Álljon itt 5 érv a crowdsourcing mellett:
1. Egy kezdő az ilyen platformokon sok tapasztalatot szerezhet mondjuk az ügyféllel való kommunikációban, vagy abban, hogy hogyan feleljen meg maradéktalanul egy cég, vállalkozás által kiírt pályázat feltételeinek.
2. Sok rutinos designer is indul ezeken a megmérettetéseken, ezért egy kezdő sokat tanulhat a beérkezett pályaművekből.
3. Számos olyan dologgal szembesülhet, amit az iskolában általában nem tanítanak. Például sok esetben nem az nyer, akié a legjobb munka, hanem az, aki a legjobban eltalálja a megbízó ízlésvilágát, elképzelését. Ráadásul még az is előfordul, hogy az nyer, aki nem teljes mértékben követi a briefben leírtakat, de ad egy olyan ötletet, egy pluszt, amire mondjuk a megbízó nem is gondolt.
Itt megjegyezném, hogy sok tapasztalt designer nem javasolja az ilyen platformokat. Ennek az az egyik oka, hogy számos negatív tapasztalatot szerezhet egy kezdő, ami megingathatja az önbizalmát, és ez akár visszavetheti a kreatív karrierjét is. Egy igényes terv elkészítése nem megy egyik napról a másikra. Sok kutatómunka, számos elrontott és újrakezdett terv és néha hosszú-hosszú munkaórák állnak mögötte. Ezek után rossz és lehúzó értékelést kapni, ráadásul úgy, hogy lehet nem is a tervvel van igazából a gond, nagyon kiábrándító érzés.
4. Fentiekből következik, hogy ha nem építő jellegű egy kritika, egyszerűen hagyjuk figyelmen kívül, és koncentráljunk a saját fejlődésünkre. Ha valóban igényesen dolgozik az érintett designer, igazán jó portfóliót építhet fel magának. Ez szuper kiindulási alap az elején, nem beszélve arról, hogy szakmailag fontos véleményeket is kaphat, amiből szintén sokat tanulhat.
5. Mindemellett az ember akár még igen értékes, szakmai kapcsolatokra is szert tehet.
Melyek a legnépszerűbbek?
Ilyen platform Magyarországon és külföldön is található. Ha valaki úgy érzi, szeretne belevágni, álljon itt egy tízes lista a legnépszerűbb ilyen oldalakról:
Kreanod
A Kreanod egy magyar kezdeményezés, mely hiánypótló jelenleg ezen a területen, Magyarországon.
A kreatívok a kiírt pályázatokra – regisztráció után – benyújthatják műveiket, amit a megbízó pontozással értékel. A legtöbb pontot szerző pályázó nyeri meg a kiírásban szereplő díjat. Nagy előnye, hogy a győztes kihirdetéséig nem láthatjuk a többi pályamunkát, így teljesen kizárható az „ötletlopás” lehetősége.
Minden pályázatnál lehetőség van a párbeszédre megbízó és kreatív között (elárulni kilétünket kizárással jár!), illetve a kreatívok nyíltan is tehetnek fel kérdéseket pl. a brieffel kapcsolatban.
Emellett a Kreanodon saját online portfólió építésre is lehetőség nyílik. A kreatív maga dönti el, mely pályázatát teszi a portfóliójában elérhetővé. Sokan itt úgy szereznek munkát, hogy egy-egy megbízó a munkáik alapján megkeresi őket. Ezeket figyelembe véve mindenképpen megéri itt jelen lenni.
99designs
Az egyik legnépszerűbb nemzetközi platform, amely az évek alatt igazán nagy designer közösséget hozott létre. A világ minden tájáról, így Magyarországról is regisztrálhat és dolgozhat bárki. Érdemes szétnézni az oldalon, és a futó versenyeken szerencsét próbálni.
DesignCrowd
Szintén az egyik legismertebb ilyen oldal. Ezen a platformon is a világ minden tájáról érkeznek megbízó vállalatok, és kreatívok is. A logótervezéstől a grafikai munkákon át a webdesignig számos feladat közül válogathat, aki beregisztrál az oldalra. Munkalehetőségeket és versenykiírásokat is találunk az oldalon.
Hasonló feltételekkel működnek még az alábbi, igen népszerű oldalak is:
Dexigner
LogoTournament
Freelancer
CloudPeeps
crowdSPRING
Graphic Competitions
designboom
Fentiek mellett érdemes figyelni az ilyen lehetőségekre a pályázatokat gyűjtő oldalakon is. Például:
Természetesen érdemes a Google-ben, a Facebook-on vagy más platformon is keresgélni. Sok cég például a saját weboldalán indít pályázatot logó és/vagy arculat, illetve akár más témában.
Ha valaki nem szereti a versenyhelyzeteket, vagy csak nem akarja ilyen formában megmérettetni magát, akkor is érdemes többféle online portfólió oldalon jelen lenni a legjobb munkákkal.
A lényeg, hogy a mai világban könnyebb kapcsolatot teremteni, mint valaha, ráadásul mindezt akár nemzetközi szinten is megteheti az ember. Nem érdemes kimaradni belőle!
A saját munkáim között is van több pályázati anyag, melyet a Kreanodon vagy egyéb helyen kiírt pályázatra készítettem. Nézd meg itt!
Fejléckép forrás:
Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
Végre Neked is lehet jól működő logód,
arculatod vagy weboldalad? Igen!